Tips till dig som har en gammal motor och funderar på motorbyte
Planera motorbytet i god tid om din gamla motor fortfarande fungerar.
Om en gammal motor börjar krångla är det ganska vanligt att det händer på våren efter sjösättning, motorn har då blivit en säsong äldre och packningar har torkat yttligare en vinter mm, sen händer det tråkiga att något havererar, ofta vid uppstarten på vårkanten. Det är ofta svårt att få hjälp vid den tiden, och börjar en gammal motor krångla så är vårt tips att inte börja kosta på en massa tusenlappar på en 25-30 år gammal motor, det springer fort iväg till stora kostnader och efter att ha lagt ner mycket pengar så är motorn fortfarande gammal och det är vanligt att det kommer mera problem efter en reparation för det övriga på motorn är ju lika gammalt som det reparerade. Man ska naturligtvis kosta på motorn service varje år och mindre repatationer men ha ovanstående i bakhuvudet om något händer.
Här följer en lista på några båtar vi installerat motorer i om du vill så mailar vi bilder.
Maxim | Örnvik 660 | Carrera |
Skilsö 27 | Gambler 35 | Omega 30 |
Nauticat 35 | Shipman 28 | Semona 30 |
Nimbus 26 | Saga 27 | Coronet AC 31 |
Doris | Maxi Mixer | Facil 35 |
Krabet 740 | Capella 28 | Minor 770 |
Player 30 | Maxi 95 | Shamrock 21 |
Nelson 38 | Moonraker | Minor 7600 |
B-31 | Nidelv 24 | Seiskari 23 |
Scanmar 33 |